Restauratie plafond en wand schouwburgzaal
Schouwburg De Kunstmin, Dordrecht

 




Stuc-chirurgie _________________________________________________________________


Van 'stuc-slagveld' stap voor stap terug: naar verfijning en elegantie

 
 



 
 


Bij foto 1 en foto 2 kijkt u naar wat over is van het plafond ónder het balkon. Het bestaande steengaasplafond was in te
slechte conditie om te kunnen restaureren. Hier moesten we over gaan tot reconstructie. Dit is de sloopfase, een heftige
aanblik voor wie de zaal kent.


 
 

De maatvoering en welving van het oude plafond wordt bij reconstructie natuurlijk geheel aangehouden. Met draadstaal is
hier de basis uitgezet voor het aanbrengen van een nieuwe 'plafonddrager'. De karakteristieke, historische wanden en
lambrisering zijn veilig ingepakt voor restauratie in latere fase.


 
 

Dit beeld geeft al meer het gevoel dat het weer goed gaat komen. De nieuwe drager (stucanet) maakt de vorm van het
plafond al mooi zichtbaar.


 
 

Een beeld van de afwerkingsfase van het plafond onder het balkon. De stucalgen zijn in de fase hiervoor vertind,
afgepleisterd en hier wordt het geheel op kleur afgewerkt.

 
 


Het Grote Zaal-plafond bóven het balkon heeft sierlijke in- en uitwikkelende spiraalvormen en ornamenten. De akoestische
laag tussen de vormen is hier verwijderd en het geheel al voorgestreken voor verdere behandeling. Dit omdat de verwijderde
afwerklaag te zeer verouderd was (verkleuring, loszittende verf en stucwerk, enz.) en in de loop der jaren zo dicht-
geschilderd was dat het geheel niet meer ademde wat weer tot nieuwe schades kan leiden.

 
 


In de loop der jaren heeft men steeds meer techniek toegepast in zalen als deze. Gevolg: meer leidingen, meer snoeren,
apparaten, toneellampen enz. Historische plafonds moeten het daarbij dan vaak ontgelden, helaas. Maar al te vaak
boorde men dan gaten  in bijzondere plafonds om de techniek ruim baan te geven. Bij deze restauratie worden al deze
fouten uit het verleden hersteld en de techniek zoveel mogelijk weggewerkt. De techniek krijgt weer de plaats die het
toebehoort: onzichtbaar en dienstbaar achter de schermen. Hier wordt met stucanet een oude doorvoer in het Grote
Zaal-plafond dichtgemaakt. Na complete restauratie is dit gat straks vanuit de zaal op geen enkele wijze meer terug te
vinden.

 

 


Dezelfde plek als de foto hierboven, maar nu een fase verder. De ondergrond van stucanet is hier verstijfd met stuc
(het zogenaamde 'vertinnen') waarna nog lagen volgen die het geheel mooi afwerken.


 

 


Op de vlakken tussen de siervormen wordt weer een nieuwe stuclaag aangebracht.

 
 


Tot slot wordt de stuclaag afgewerkt met een structuurlaag die identiek van samenstelling is aan die van 1938.
Alle ornamenten zijn voordat we dit werk begonnen zorgvuldig ingepakt en afgeplakt.

 
 


Het plafond is hier al op kleur gespoten. De ornamenten zijn nog afgeplakt, een wonderlijk gezicht.
Rechts herkent u de draagstang van de kroonluchter.


 
 


De spuiter aan het werk bij een afgeplakt ornament rond een luchtdoorvoer.

 
 


Onze stucadoor restaureert het lijstwerk.

 
 

Doordat de werkvloer is verwijderd en het daglicht weer vrij kan toetreden omdat alle afscherming is verwijderd, krijg je echt zicht op het fraaie eindresultaat. Net zo sierlijk en elegant als bij de oplevering van de grote re-styling in 1938!
 
   


Mooi detail van een ornament rond een doorvoer voor de luchtbehandeling

 
 


Al die druipers links op de tegelwand, het ziet er heel zorgelijk uit. Maar geen nood, u ziet hier een tussenfase van
het reinigen van de tegelwand: de wanden krijgen een voorbehandeling met vloeibare, reinigende latexrubber die daarna
wordt verwijderd. Dé manier om historische tegels goed te reinigen.


 
 


Nadat het rubber tot een stevige film is opgedroogd, kan 'die film' handmatig worden verwijderd. Al het aanwezige vuil
wordt meegenomen, inclusief eventueel loszittende verflagen, zoals hier bij dit toneelmaskertje. Een goede zaak
omdat de tegels zo duurzaam worden hersteld en afgewerkt.


 
 

Na reiniging bleek dat een deel van de akoestische wandtegels volledig los zaten. Deze zijn deels teruggeplaatst en
opnieuw bevestigd en waar nodig vervangen. Middenonder ziet u de golvende vorm van de houten lambrisering die na al
het tegelwerk weer is teruggeplaatst.


 
 


Het eindresultaat in volle glorie!

 

 
 

Laatste werkzaamheden aan de vloer voordat de stoelen worden geplaatst.

 
 


 
 

 

>> Naar toelichting Kunstmin-restauratie                           
>> Volgende                       

 

                                                                 

 

 

| home | projecten | Kunstmin-toelichting |