Het Rapenburg in Leiden is een goudmijn voor mensen-met-hart-voor-historie.
Dat geldt ook zeker voor Rapenburg 19. Hier vindt u het Sieboldhuis.
Een groots historisch pand dat sinds de restauratie in een juweel
van een Japans cultureelcentrum en museum is omgetoverd. Het Sieboldhuis
telt zeven zalen over drie verdiepingen. Ieder met een eigen sfeer,
kleurstelling en thematiek. Rescura restaureerde alle historische
plafonds en ornamenten: in Engelse Adam-stijl. Een stijl die we buiten Engeland maar zelden aantreffen.
Rapenburg 19 is een oud pand. In de 16e eeuw werden 4 percelen
waarop zo’n 100 jaar woningen hadden gestaan samengevoegd
tot het huidige perceel. De eerst bekende bewoner van het grote,
nieuwe huis
was Paulus Buys, een kompaan van Willem van Oranje. Hij kwam hier
in 1531 wonen. Begin 19e eeuw kocht Japan-kenner Von Siebold het
pand. Daarmee werd de eerste stap gezet voor de huidige bestemming:
na de grote restauratie van 2004 werd het ingericht als het eerste
Japan Centrum. Een centrum dat uiting geeft aan de jarenlange bijzondere
handelsbetrekkingen tussen Nederland en Japan.
Het Sieboldhuis herbergt een uitgebreide collectie topstukken uit het Japan van vroeger en nu: prenten, lakwerk, fossielen, ceramiek,
herbaria, munten, kleding, geprepareerde dieren en honderden kunstschatten.
Tentoongesteld in een natuurhistorische werkkamer, een stijlkamer,
een schatkamer en een landkaartenkamer. Alles werd verzameld door
de markante Duitse arts, wetenschapper en top-diplomaat in Nederlandse
dienst, Philipp Franz von Siebold.
Von Siebold (1796-1866) heeft er onder andere als diplomaat voor gezorgd dat
Nederland 300 jaar lang als enig Europees land een handelsrelatie
met Japan
mocht onderhouden. Toentertijd dé redding voor het zieltogende
VOC. Zijn bijzondere natuur- en cultuurverzamelingen werden het startpunt
voor de verzameling van het Volkenkundige Museum van Leiden en tal
van musea in andere plaatsen in Nederland en daarbuiten.
Terug naar het pand. Het is opvallend dat het plafond in de grote salon van het Sieboldhuis
de Engelse Adam-stijl heeft. De overige plafonds zijn in Louis XIV -stijl. Deze Engelse ornamentstijl kenmerkt
zich door veel ruitvormen en strakke lijnen, zoals u op de foto’s
kunt zien. De stijl is complementair aan de krullige en overdadige
Lodewijk XIV-de stijl die in diezelfde periode op het vaste land
in zwang was. Engeland was in die tijd nog echt een eiland-apart,
erbuiten werd deze stijl niet zo bekend en zelden toegepast.
De naamgever van de Adam-stijl is Robert Adam, een Schots architect
(1728-1792) die o.a. ook bekend is geworden door de ‘Adam Library’.
Dit is een beroemd bibliotheek-ontwerp dat aan het eind van de
achttiende eeuw erg populair was in Europa. Van het opvallende
plafond in de
grote zaal van het Sieboldhuis weten we exact wie de ontwerper
is: de Engelsman James Wyatt (1748-1813), de toentertijd meest
gevierde
architect van Engeland.
Een aantal plafonds en ornamenten in het pand stonden voor de
restauratie helaas op instorten. Tijd voor ingrijpen. Rescura’s
aandeel in de totale restauratie bestond dan ook uit het fixeren
van de loszittende
plafonds, het weghalen van oude kalklagen en het completeren van
de ontbrekende delen aan plafond en ornamenten. Met behulp van
mallen en uit de hand gemodelleerde vormen konden de ontbrekende
en beschadigde
delen van plafonds en rijk versierde schouwen worden aangevuld
en mooi worden afgewerkt. De restauratie-als-geheel was in handen
van
Heijmans IBC.
Eindresultaat van alle inspanningen is een juweeltje van een
museum. Ga er eens langs en kijk of u het met ons enthousiasme
eens
kunt zijn. Klik
hier voor bezoekerstijden en meer info over het Sieboldhuis.
>> project Rijksmuseum
>> project Feijenoordstadion
>> project Rapenburg
65
>> project Sieboldhuis
>> project Regentenkamer
>> project St
Gerlachus
>> project Amsterdam
CS
>> Download
printversie van
dit artikel en de rest van 2e nieuwsbrief
>> Geef u op voor digitale nieuwsbrief met projectvoorbeelden
>>
Home
>> Omhoog
|