Het voetbalvierluik van de Rotterdamse schilder Dolf Henkes hangt weer in de Kuip. Sinds de 80-er jaren was dit monumentale werk uit 1937 achter schrootjeswanden weggetimmerd. Bij de voorbereiding van een renovatie in de Kuip werden Henkes doeken hervonden. Het Instituut Collectie Nederland (ICN), beheerder van de artistieke nalatenschap van Henkes, kwam in actie. Na onderzoek bleken de doeken in deplorabele staat. De situatie was echter niet hopeloos. Rescura werd ingeschakeld. De restauratie is inmiddels afgerond, de doeken hangen sinds februari 2005 in prima staat weer in de Kuip.
De gemeente Rotterdam gaf in 1936 de werkloze Henkes (1903 -1989) opdracht een monumentaal stuk te schilderen voor het toen in aanbouw zijnde Feijenoordstadion. Vanaf de opening in 1937 tot de jaren ’80 hingen zijn opvallende doeken in de toenmalige koffiekamer. Daarna verdwenen ze op grove wijze achter schrootjes en systeemplafonds. Er werd een balk voor een steunwand over de gehele lengte van het vierluik geplaatst. Er werden stopcontacten opgeschroefd, leidingen doorgetrokken en ... aantekeningen op gemaakt!
Wat laten de doeken zien? De afbeeldingen van de doeken tonen een soort dans om de bal. In een ongebruikelijke schilderstijl. Het lijkt of het spel zich in de mist voltrekt. De kleuren zijn ingetogen, hier en daar aangezet met een donkere streep op de randen van broek of shirt. Allemaal zeer typerend voor de stijl van Dolf Henkes. Bij een van de doelen spat echter een figuurtje in fel rood-wit Feijenoord-tenue van het doek (zie onderste foto). Deze voetballer werd door de 70-jarige Henkes zelf nog aangebracht om een lelijke winkelhaak in het schilderij te verdoezelen. De verdwijning van zijn doeken heeft hij ook nog meegemaakt: ‘Het is dat ik een sterk hart heb, anders zou ik van dit soort dingen een hartaanval krijgen.’
Bij restauratie bleek het stucwerk van de achterliggende muur vast te kleven aan het kaasdoek dat Henkes had gebruikt. Die stuclaag is voorzichtig verwijderd en er werd nieuw linnen aan de achterzijde bevestigd. Om de kleurschakeringen van de autodidact Henkes te evenaren, moest bij het herstel van de afbeeldingen op sommige plekken tot 20 kleurlagen worden opgebracht. De herplaatsing heeft in de media de nodige aandacht gekregen: het 8-uur NOS journaal besteedde er een item aan. Hierbij vertelde Teun Bleijenberg van Rescura iets over de geschiedenis van de restauratie.
|