Achtergrond Info
 
 
   
 
 
 
 

Schilderingen Henkes
in Feijenoordstadion gerestaureerd

  Boven: een puntgaaf eindresultaat, klaar voor plaatsing.
  Zo slecht zag het doek er op veel plaatsen uit.
  De vier panelen in goede, vakkundige handen.
  Terug op de plek waar ze ooit hingen: zichtbaar voor
   iedereen. Linksboven zie je op het doek een 'restauratie'
   die ooit zelf door Henkes werduitgevoerdt: het mannetje in
   fel rood-wit verbloemt een lelijke winkelhaak.
 

Het voetbalvierluik van de Rotterdamse schilder Dolf  Henkes hangt weer in de Kuip. Sinds de 80-er jaren was dit monumentale doek uit 1937 achter schrootjeswanden weggetimmerd. Bij de voorbereiding van een renovatie in de Kuip werd Henkes doek hervonden. Het Instituut Collectie Nederland (ICN), beheerder van de artistieke nalatenschap van Henkes, kwam in actie. Na onderzoek bleken de doeken in deplorabele staat, de situatie was echter niet hopeloos. Rescura werd ingeschakeld. De restauratie is inmiddels afgerond, de doeken hangen sinds februari 2005 weer in de Kuip.

De gemeente Rotterdam gaf in 1936 de werkloze Henkes (1903 -1989) opdracht een monumentaal stuk te schilderen voor het toen in aanbouw zijnde Feijenoordstadion. Vanaf de opening in 1937 tot de jaren ’80 hingen de opvallende doeken in de toenmalige koffiekamer. Daarna verdwenen ze op grove wijze achter schrootjes en systeemplafonds. Er werd een balk voor een steunwand over de gehele lengte van het vierluik geplaatst. Er werden stopcontacten opgeschroefd, en ... leidingen doorgetrokken en aantekeningen op gemaakt!

De afbeeldingen van de doeken tonen een soort dans om de bal in ongebruikelijke schilderstijl. Het lijkt of het spel zich in de mist voltrekt. De kleuren zijn ingetogen, hier en daar aangezet met een donkere streep op de randen van broek of shirt. Typerend voor de stijl van Henkes. Bij een van de doelen spat echter een figuurtje in fel rood-wit Feijenoord-tenue van het doek (zie onderste foto). Deze voetballer werd door de 70-jarige Henkes aangebracht om een lelijke winkelhaak in het schilderij te verdoezelen.  De verdwijning van zijn doeken heeft hij nog meegemaakt: ‘Het is dat ik een sterk hart heb, anders zou ik van dit soort dingen een hartaanval krijgen.’ 

Bij restauratie bleek het stucwerk van de achterliggende muur vast te kleven aan het kaasdoek dat Henkes had gebruikt. Die stuclaag is voorzichtig verwijderd en er werd nieuw linnen aan de achterzijde bevestigd. Om de kleurschakeringen van de autodidact Henkes te evenaren moest bij het herstel van de afbeeldingen op sommige plekken tot 20 kleurlagen worden opgebracht.



De herplaatsing heeft in de media de nodige aandacht gekregen: het 8-uur NOS journaal besteedde er in 2005 een item aan, waarbij Teun Bleijenberg van Rescura iets over de restauratie vertelde. Heeft u breedband-internet? Bekijk dan het Quicktime-filmpje van dit journaal-item, klik hier >>

Bekijke de reportagepagina van een ander Henkes-project: herplaatsing van de wandschildering uit de voormailge Caltex-raffinaderij, ook incl. een dynamisch filmpje, klik hier >>

 

 
 
>> project Grote of Sint Bavokerk
>> project Rijksmuseum
>> project Feijenoordstadion
>> project Rapenburg 65
>> project Sieboldhuis
>> project Regentenkamer
>> project St Gerlachus
>> project Amsterdam CS
>> project Reguliersgracht 63
>> reportage Concertgebouw
>> reportage Henkes-wandschildering
>> reportage Oude Stadhuis Den Haag
>> reportage plafond A�dam
>> reportage particulieren

>> Download printversie achtergrondinfo
>> Geef u op voor digitale nieuwsbrief met projectvoorbeelden

>> Home
>> Omhoog