Rescura begon in 2000 met de grote restauratie van bioscooptheater Tuschinski. De deuren van de bioscoop gingen voor maanden dicht en een ontdekkingstocht onder dikke verflagen en behang kon beginnen. Het werd een groots, avontuurlijk en uniek project waarbij honderden bijzondere decoraties en schilderingen werden blootgelegd. Tijdens het herstel van de grote zaal deden we een bijzondere ontdekking: bij het wegkrabben van oude lagen, werden ineens de rode lippen van een vrouwengezicht zichtbaar. In no time stonden de burgemeester en AT5 op de steigers om de ontdekking vast te leggen. Bioscoopeigenaar Pathé bleek bereid de deuren nog langer gesloten te houden om ook dit stukje historie te laten herstellen. 18 levensgrote vrouwenfiguren werden stukje bij beetje achter oude verflagen te voorschijn gehaald. De restauratie van de entreehal, de omgangen en de Japanse en Moorse kamer volgden eveneens.
In 1921 gingen de poorten van het Amsterdamse bioscooptheater Tuschinski voor het eerst open. Kosten nog moeite waren gespaard. Het gebouw had miljoenen gekost. In die tijd! De van oorsprong Poolse Abraham Tuschinski wilde direct na de Eerste Wereldoorlog de ogen, oren en voeten van de bezoekers iets bijzonders bieden. Hij bezat al vier theaters in Rotterdam, maar dit moest zijn meesterstuk worden. Alleen het mooiste was hier goed genoeg. En alles naar uniek ontwerp.
De jonge kunstenaars Pieter den Besten, Jaap Gidding en Willem Kromhout nodigde hij uit delen van het interieur te decoreren. Ieder van hen had een eigen stijl wat voor een menging van stijlen zorgde. Art Deco, Jugendstil en Amsterdamse School vonden elkaar in Tuschinski’s unieke droomtheater aan de Regulierdwarsstraat. Geen onderdeel ontging zijn aandacht. Zelfs de kelder en magazijnen werden gedecoreerd. De komst van de geluidsfilm maakte in 1931 akoestische aanpassingen noodzakelijk wat Tuschinski aangreep om ook de decoraties verder naar zijn zin te laten maken.
Tot midden jaren dertig ging alles voorspoedig. In 1936 ging de bioscoop echter failliet. De nieuwe directie liet meteen de behanger en schilder komen en de overvloed aan unieke decoraties verdwijnt daardoor al na 15 jaar achter eenvoudige behangetjes en dikke lagen verf. Het artistieke werk van de decorateurs lijkt voorgoed verdwenen. Het Tuschinski-drama wordt compleet als Tuschinski als jood in de oorlog ook nog eens getroffen wordt door Hitlers duistere doodsmachinerie.
Eind 20ste eeuw kwam het theater in handen van Pathé Cinemas. Deze eigenaar bleek bereid het theater ingrijpend maar met respect te restaureren. Het theater sluit tijdelijk de deuren. Het interieur wordt aangepast aan de eisen van de moderne tijd. Tegelijkertijd wordt alles geheel teruggebracht in de sfeer van de jaren twintig van de vorige eeuw. Rescura werd gevraagd het restauratiewerk te doen. Houtwerk, stucwerk en heel, heel veel decoratiewerk. Uiteindelijk werd het hele theater in ere hersteld.
Abraham Tuschinski moet vanaf een grote wolk hebben geglimlacht: het herstel van zijn droom is werkelijkheid geworden.
Meer lezen over deze restauratie op de Amsterdam Monumentensite:
>> klik hier
|