Amsterdam CS heeft een veel geroemde architectuur.
Het interieur van het Koningspaviljoen is
de kroon op dit ontwerp van Cuypers. In deze rijkversierde ruimte
bevinden zich de unieke olieverfschilderingen van Georg Sturm.
Ze verbeelden de maanden van het jaar. Deze mooie schilderingen
bleken vanaf 2003 plots zeer sterk achteruit gegaan. De muren
bladderden af, de schilderingen raakten zwaar beschadigd. Sommige
stonden aan de onderkant bol van het vocht. De
situatie leek hopeloos. Wat was de oorzaak? Nog geen acht
jaar eerder waren ze gerestaureerd en sinds de afronding van
de restauratie in 1999 was dit paviljoen als nieuw! Nu vielen
de schilderingen van de muren.
Rescura werd door de NS om een grondig onderzoek en om advies
gevraagd. Het was duidelijk dat het hier om acute
vochtproblemen ging. Alleen, waar kwam het
probleem exact vandaan? Want niet alleen in het historische
interieur van het Koningspaviljoen waren er vocht- en zoutproblemen.
Ook in de ruimten erboven. Een losgeraakt deel van het kapiteel
op een hoekpilaster kwam daar spontaan naar beneden als gevolg
van een aantasting door zouten. Van een daklekkage was geen
sprake. Wat was er gebeurd?
Onderdeel van Rescura’s analyse was een infrarood-onderzoek
van de buiten- en binnenmuren. Meten is immers weten. Deze moderne
onderzoeksmethode wierp een verhelderend licht op de oorzaak van
de plotselinge problemen. Een recent aangebrachte beschermingslaag
op de buitenmuur (een zgn. hydrofoberingslaag) bleek de
oorzaak. De infrarood-beelden toonden aan dat de buitenmuur op
sommige plaatsen wel vocht binnenliet, maar als gevolg van de niet
goed aangebrachte ‘bescherm’-laag datzelfde vocht daarna
niet meer kwijt kon. Vocht zoekt in zo’n geval zijn eigen
weg. Helaas met desastreuze gevolgen.
Het meteen restaureren van het in zeer slechte staat verkerende
schilderwerk heeft nu nog geen zin. Eerst moet de oorzaak aangepakt.
Wat te doen met de schilderingen
die het meeste risico liepen? Rescura ontwikkelde een procédé om
deze schilderingen in hun geheel ‘van de
muur te nemen’. In afwachting van herstel en beter
tijden. Opnieuw een niet alledaagse, unieke oplossing. De schilderingen
zullen na het herstel van de buiten- en binnenmuren, inclusief
het dunne laagje pleister dat er nog achterop zit, op de muur worden
teruggeplaatst. Daarna kan het cherubijntje van debovenste
foto een grondige opknapbuurt krijgen. Vanaf die dag kan hij bij
de hooggeplaatste bezoekers van dit paviljoen weer jaren bewondering
oogsten.
>> project Grote of Sint Bavokerk
>> project Rijksmuseum
>> project Feijenoordstadion
>> project Rapenburg
65
>> project Sieboldhuis
>> project Regentenkamer
>> project St
Gerlachus
>> project Amsterdam
CS
>> project Reguliersgracht 63
>> reportage Concertgebouw
>> reportage Henkes-wandschildering
>> reportage Oude Stadhuis Den Haag
>> reportage plafond A�dam
>> reportage particulieren
>> Download
printversie achtergrondinfo
>> Geef
u op voor digitale nieuwsbrief met projectvoorbeelden
>> Home
>> Omhoog
|